Er komt in Mechelen op 800m van Dossin een Hannah Ahrendt-instituut voor diversiteit, stedelijkheid en burgerschap. Maerlant-ath.-lln. waren vaak in de Dossinkazerne en in Berlijn bij het Holocaustmonument in de Hannah Ahrendstraße

Berlijnreis 2012
Berlijn 2014

Alle kranten melden vandaag dat er in Mechelen, in het stadhuis,  een Hannah-Ahrendt-instituut voor diversiteit, stedelijkheid en burgerschap komt.

Bij een volgend bezoek van leerlingen uit de zesdes aan Mechelen en aan de Dossinkazerne kan misschien ook al het nieuwe Hannah-Ahrendt-instituut worden bezocht.

Mechelen 1998

De Dossinkazerne legde naast de thematiek van de jodenvervolging al een duidelijk accent op themata die in het nieuwe instituut beklemtoond zullen worden.

Mechelen Dossin 2016
Dossin 2020

Wie was die Duitse, joodse denkster?

Hannah Arendt : 1906  –  1975  Joods (niet-religieus)-Duits-Amerikaanse politiek denkster (hoorde ze liever dan filosofe). Hannover, Königsberg, Berlijn, Marburg, Heildelberg, Frankfurt, Berlijn, Paris, Gurs, Montauban, New York, In 1951 werd zij Amerikaanse. Zij was vriendin van grote denkers : Karl Jaspers, existentiefilosoof, van marxistische cultuurfilosoof Walter Benjamin. Zij was een tijd de minnares en de vrouw van de 17 jaar oudere filosoof Martin Heidegger, die lid van de NSDAP werd en met wie ze brak en na de oorlog weer contact opnam.

Zij vluchtte uit Duitsland naar Frankrijk in 1933 en in 1941 naar New York. In haar werk staat de relatie tussen handelen en politiek centraal. Waar de mens voorheen meer belang hechtte aan arbeiden, werken en handelen, ziet Arendt in het licht van de totalitaire staat dat dit belang omgekeerd is en politiek de boventoon voert. Dit heeft enorme consequenties voor de vrijheid en het vrije denken van de mens.

Hannah Arendt bereikte het grote publiek met haar boek over het proces tegen Adolf Eichmann. In Jeruzalem was tijdens dat proces niet een of ander gruwelijk monster te zien, maar een onbetekenend persoontje (Eichmann), dat niettemin in staat bleek geweest te zijn om vele miljoenen Joden om te brengen. Zij stelde de vraag hoe een dergelijke tweederangspersoon tot zulke omvangrijke gruweldaden kon komen. In haar studie over dit proces laat ze zien, dat het kwaad iets banaals, iets raadselachtigs heeft.