VERHAAL (LEGENDE) EN WERKELIJKHEID OVER 4DE-EEUWSE BISSCHOP NICOLAAS VAN MYRA…BESCHERMHEILGE VAN BAKKERS, MATROZEN EN KINDEREN…’HIJ BEVRIJDDE EEN ZWARTE KINDSLAAF, DIE VERDER MET HEM MEEREISDE’…MET SINTERKLAASBEELDEN VAN ZES JAAR GELEDEN

 Prof. Timmers (1907-1996) schreef o.a. het boek CHRISTELIJKE SYMBOLIEK EN ICONOGRAFIE, waarin hij NICOLAAS VAN MYRA behandelt.

Zeker is dat hij in de 4de eeuw leefde, bisschop van Myra was (nu Turkije) én dat hij deelnam aan het concilie van Nicea in 325.

Het vijfluik met de heilige Nicolaas hangt in het Groeningemuseum Brugge. De anonieme Vlaamse Primitief Meester van de Lucialegende schilderde het…Op het middenpaneel ziet men Brugge…Halletoren, OnzeLievevrouwkerk

De vierde verhalende voorstelling is verdwenen.

Ik heb de leemte gevuld met een foto! (een profane handeling!!!)

Andere gegevens zijn legendarisch:

Hij wordt afgebeeld met drie ballen op een boek en drie kinderen in een kuipje aan zijn voeten of met een anker…

  • Hij behoedde drie dochters van een verarmde edelman voor een schandelijk leven door het nodige geld – drie bollen –  voor een goed huwelijk door het venster van hun vader te werpen
  • Later dacht men dat de ballen broden waren: hij werd patroon van de bakkers
  • Nicolaas zou drie ten onrechte wegens diefstal ter dood veroordeelde schipbreukelingen gered hebben. Nicolaas werd patroon van matrozen
  • De drie kinderen waren door een waard aan stukken gesneden kinderen, in zout gepekeld en Nicolaas bracht hen door gebed weer tot leven…En in dit verband werd hij de patroon van de kinderen.
  • Volgens de Nederlandse historicus René Vonk, ook politicus (GROENLINKS) heeft Sinterklaas een jonge zwarte slaaf op de slavenmarkt van Myra bevrijd. Als dank besloot hij vrijwillig met Nicolaas mee te reizen. R. Vonk schrijft verder: Het feit dat hij er bij loopt als een kindslaaf staat dus eigenlijk juist symbool voor de goedheid van de Sint die vooral de beschermheilige van de kinderen is, of ze nu blank of zwart zijn (zie De Volkskrant 26 okt. 2013)

Reactie's