speechen onder de foto’s







toespraak Jana Vannieuwenhuyse en Birgit Laporte en Bennyu Van Troeye
Directrices Jana Vannieuwenhuyse en Birgit Laporte en verwelkomden het publiek én in het bijzonder de zesdejaars, die ze prees.
Toespraak directrices Birgit Laporte en Jana Vannieuwenhuyse
Hierbij de afscheidsspeech voor de leerlingen van het 6e leerjaar ONS basisschool Vredelaan.
Beste ouders, familie, vrienden en genodigden,
Lieve kinderen,
Wat een bijzonder moment is dit! Jullie staan op het punt om de basisschool achter jullie te laten en een nieuw hoofdstuk te beginnen in het secundair onderwijs.
Negen jaar geleden kwamen de meesten van jullie binnen, met een boekentas groter dan jezelf en vol nieuwsgierigheid. Vandaag staan hier jonge mensen – klaar om hun eigen weg te zoeken in een nieuwe wereld.
We kijken met veel warmte terug op de jaren samen: van kleuterliedjes tot rekenoefeningen, van knutselwerkjes tot spreekbeurten, van grote vriendschappen tot kleine ruzietjes… het hoorde er allemaal bij.
Jullie hebben gelachen, geleerd, gestruikeld en opnieuw rechtgestaan – en vooral, jullie zijn gegroeid: tot een unieke groep met (veel) pit, een stevige mening en een pak talent.
Het middelbaar wacht: nieuwe vakken, nieuwe (en bekende) gezichten, nieuwe kansen. Jullie zijn er klaar voor. De rugzak die je meekrijgt zit niet alleen vol leerstof, maar ook vol herinneringen, kracht, moed en dromen.
Vanavond vieren we jullie. Niet alleen om wat jullie hebben bereikt, maar ook om wie jullie ondertussen geworden zijn.
We willen daarbij ook graag onze leerkrachtenteams bedanken voor hun tomeloze inzet. De kleuterjuffen die de eerste stapjes mee hebben begeleid, de leerkrachten van de lagere school die jullie zagen groeien, alsook de vakleerkrachten van het Maerlant-atheneum waarmee we nauw samenwerken en in het bijzonder aan de heer Peter Lips voor de extra ondersteuning op diverse activiteiten.
Een welgemeende dank ook aan de juffen van het 6e leerjaar die deze onvergetelijke avond samen met jullie hebben voorbereid.
En “last but not least”, uiteraard bedanken we ook graag alle ouders voor het vertrouwen, de steun, de helpende handen, de aanmoedigingen tijdens de toetsen, jullie ongelooflijke betrokkenheid en nog zoveel meer…
Onderwijs maken we bij ONS samen. En dat zien we hier vanavond meer dan ooit.
En weet, lieve kinderen: dit is geen afscheid, maar een “tot ziens”. We hopen jullie nog vaak terug te zien. Als trotse oud-leerlingen, als enthousiaste verhalenvertellers, als ambassadeurs van onze scholen en misschien ooit zelfs als ouder van toekomstige leerlingen.
Speech Benny Van Troeye
Beste leerlingen,
Met trots en dankbaarheid kijken we terug op de voorbije twee jaar. Samen met jullie hebben wij gebouwd aan meer dan alleen maar een school.
We hebben gebouwd aan herinneringen, aan vriendschappen en aan vertrouwen. Wij zagen jullie groeien tot jongeren die zelfstandiger zijn geworden, die meer durven en die weten waar hun talenten liggen. Jullie hebben steeds beter bij jezelf kunnen ontdekken wie je echt bent en wie je echt wil worden.
De deur van de basisschool sluiten jullie vandaag achter je. Maar wat jullie hier hebben geleerd, dat dragen jullie voor altijd mee.
Blijf nieuwsgierig. Blijf geloven in jezelf. Durf fouten maken, durf dromen en durf je eigen weg te kiezen.
Bedankt dat wij een stukje van jouw
verhaal mochten zijn.
MAAR! Ons verhaal is nog niet af. Er zijn nog een paar leerlingen die graag iets moois willen toevoegen aan dit laatste hoofdstuk.
Mag ik vragen aan de leerlingen van 6C, van juf Lien, om even naar voor te komen?
Ook de klas 6B van juf Lynn heeft iets te vertellen.
De leerlingen van juf Eva uit 6A zijn nu aan de beurt.
Namens het hele team van ONS hier in de Vredelaan, wil ik zeggen: wij zijn ongelooflijk fier op jullie.