Joop Torenaar schrijft een boek MIJN LERAAR VERTELDE EENS. De Maerlantkrant vroeg n.a. hiervan naar herinneringen aan juffen en meesters bij leerlingen, oud-leerlingen, leerkrachten, oud-leerkrachten. Vandaag BRUNO BUSEYNE, leraar aardrijkskunde/clil en economie

Op de Nijl – student HPI Brugge

Hij schrijft lagere- en middelbare schoolherinneringen neer…de school, de leerkrachten, de medeleerlingen, de vakken

OLD SCHOOL

Kleuter en lager waren een feest. Hoe kan het ook anders: eerst gaan spelen op school, kleuren, schilderen en boetseren met vriendjes alles van op televisie naspelen (De Kat, Carolientje en Merlina ) en proberen te bikkelen zoals de grote jongens. Af en toe stout zijn en een tik krijgen (toen kon dit nog en je kreeg er nog een thuis ook).

Langzaam dingen leren: AAP – NOOT- MIES – … schrijven tussen lijntjes en kleuren binnen lijnen. Middelbaar was een ontdekking.

Leerkrachten speelden een grote rol in dit alles: Ze lieten mij nieuwe dingen ontdekken.

Biologie: dissectie van een kikker en koeienoog. (Kan dit nu nog?).

Fysica: meneer Hozee die al rokend in een verduisterd lokaal optica tot een lasershow bracht.

Duits: ‘ Kartoffeln mit Sauerkraut sullen wir essen heute abend’. De enige reden om op de eerste rij te zitten was de kortgeroktheid van de lerares.

Meneer Gevaert: minimum één keer per week kreeg hij applaus van ons. Gedichten bulderen, emotie tonen en superleuke schrijfoefeningen (‘Mijn talloor komt van de Shell’, ‘Dennenbomen zijn eenzaam in de zomer’ en ‘Hoe voelt een spitsmuis zich in een natte kelder’) Leerkracht Engels en Nederlandse en eigenlijk een inspiratie was om leerkracht worden. Bedankt.

Zeker ook verveling ( ‘L’étranger’ van Camus: boek en film, twee keer moeten zien omdat we het niet begrepen!!! waar waren de leerplandoelstellingen?), deugnieterij: de klas volledig omdraaien (inclusief bord en podium) als we wisten dat de leerkracht altijd te laat was (Flipping the Classroom bestond toen al).

Er waren ook bijnamen voor leerkrachten. De Smurf, Morrie TGV (super vlugge lessen wiskunde), Moustache en de Kikker.

Super uitstappen naar het Hellend vlak van Ronquières

Een 100 – dagen viering in open lucht met slachtafval en vuurwerk. En dan eindelijk gedaan middelbaar, klaar voor ‘echte’ studies.

Praten over het hoger onderwijs hier zou wel kunnen maar het zou choquerend zijn, er zouden namen genoemd worden, heel veel uitleg zou moeten gegeven worden,

bestuur Bond Onze Scholen
kraambezoek
????????????????????????????????????