
Directrices Jana Vannieuwenhuyse en Birgit Laporte en verwelkomden het publiek én in het bijzonder de zesdejaars, die ze prees.
Hierbij de afscheidsspeech voor de leerlingen van het 6e leerjaar ONS basisschool Vredelaan.
Beste ouders, familie, vrienden en genodigden,
Lieve kinderen,
Wat een bijzonder moment is dit! Jullie staan op het punt om de basisschool achter jullie te laten en een nieuw hoofdstuk te beginnen in het secundair onderwijs.
Negen jaar geleden kwamen de meesten van jullie binnen, met een boekentas groter dan jezelf en vol nieuwsgierigheid. Vandaag staan hier jonge mensen – klaar om hun eigen weg te zoeken in een nieuwe wereld.
We kijken met veel warmte terug op de jaren samen: van kleuterliedjes tot rekenoefeningen, van knutselwerkjes tot spreekbeurten, van grote vriendschappen tot kleine ruzietjes… het hoorde er allemaal bij.
Jullie hebben gelachen, geleerd, gestruikeld en opnieuw rechtgestaan – en vooral, jullie zijn gegroeid: tot een unieke groep met (veel) pit, een stevige mening en een pak talent.
Het middelbaar wacht: nieuwe vakken, nieuwe (en bekende) gezichten, nieuwe kansen. Jullie zijn er klaar voor. De rugzak die je meekrijgt zit niet alleen vol leerstof, maar ook vol herinneringen, kracht, moed en dromen.
Vanavond vieren we jullie. Niet alleen om wat jullie hebben bereikt, maar ook om wie jullie ondertussen geworden zijn.
We willen daarbij ook graag onze leerkrachtenteams bedanken voor hun tomeloze inzet. De kleuterjuffen die de eerste stapjes mee hebben begeleid, de leerkrachten van de lagere school die jullie zagen groeien, alsook de vakleerkrachten van het Maerlant-atheneum waarmee we nauw samenwerken en in het bijzonder aan de heer Peter Lips voor de extra ondersteuning op diverse activiteiten.
Een welgemeende dank ook aan de juffen van het 6e leerjaar die deze onvergetelijke avond samen met jullie hebben voorbereid.
En “last but not least”, uiteraard bedanken we ook graag alle ouders voor het vertrouwen, de steun, de helpende handen, de aanmoedigingen tijdens de toetsen, jullie ongelooflijke betrokkenheid en nog zoveel meer…
Onderwijs maken we bij ONS samen. En dat zien we hier vanavond meer dan ooit.
En weet, lieve kinderen: dit is geen afscheid, maar een “tot ziens”. We hopen jullie nog vaak terug te zien. Als trotse oud-leerlingen, als enthousiaste verhalenvertellers, als ambassadeurs van onze scholen en misschien ooit zelfs als ouder van toekomstige leerlingen.


