Wouter Duyck, cognitief psycholoog, hoogleraar UGent, in De Standaard 17/11/20 over de belangrijkheid van examens:
Kinderen doen harder hun best op school als er examens zijn. Ze studeren meer dan ze zouden doen zonder proeven…
Een studie vatte 100 jaar onderzoek naar het effect van examens samen: 640 effecten uit 177 wetenschappelijke studies, afgenomen bij 7 miljoen leerlingen. De conclusie: het effect van examens op leerprestaties is heel groot. Dubbel zo groot als het gemiddelde effect van alle onderwijsmaatregelen die je kunt bedenken en die ooit onderzocht werden..
In het artikel EXAMENS ZIJN TE BELANGRIJK OM TE SCHRAPPEN https://www.standaard.be/cnt/dmf20201116_97973838 kan men er alles over lezen.
Oud-leerlinge 2001 Ines Swinters schreef over examens
Op tijd naar bed, midden in de nacht in een soort halfslaap verbanden tussen verschillende delen leerstof die plots helder voor mijn ogen verschenen, om dan lang voor de wekker moest aflopen wakker te worden en nog snel even enkele zaken te gaan nakijken in mijn nota’s. Latijn, wiskunde, Nederlands, geschiedenis, Duits … examens bij de vleet heb ik afgelegd. Ondanks een portie gezonde examenstress, heb ik enkel goede herinneringen aan die momenten. Marie-Rose D’Haese, Jaak Coudeville, Hugo Luyten, Jürgen Balbaert, het waren slechts enkelen van mijn vele gepassioneerde leerkrachten. Stuk voor stuk hadden zij tijdens die alom gevreesde examens niet alleen oog voor het evalueren van kennis en vaardigheden, er was steeds ook tijd voor een fijn praatje of een bemoedigende glimlach. Samen legden zij de basis voor mijn verdere studieloopbaan en hielpen zij mij mijn examenstress te beheersen.