19 DECEMBER : NEGENDE EXAMENDAG IN 2DE EN 3DE GR. MAERL.-ATH.:ECONOMIE, CULTUUR- EN GEDRAGSWETENSCHAPPEN, OPVOEDKUNDE, TECHNOLOGIE, ENGELS, FRANS EN LATIJN. EEN TAALFILOSFIETJE: LINGUA FRANCA

kopie-van-p1410117

LINGUA FRANCA betekent letterlijk taal van de Franken en wijst naar de tijd toen de Franken in het West-Europa van Karel de Grote (8ste-9de eeuw) en erna een grote invloed hadden. Later bedoelde men met LINGUA FRANCA het Latijn, dat de taal van de geleerde gemeenschap in Europa werd. Aan de universiteiten van de Middeleeuwen en nog erna werd in het Latijn gedoceerd en er werd veel in die taal gepubliceerd. Nu bedoelt men met LINGUA FRANCA vaak het Engels, dat die rol van het Latijn wel eens lijkt en dreigt over te nemen. Ik zeg ‘dreigt’, omdat ik meen dat het verkleinen van de invloed van de moedertaal op universitair vlak, deze taal minder aanzien en waarde schenkt en ze als denkmiddel op hoog niveau fnuiken kan. Beseft men dan niet dat de betekenis van al die moedertalen in Europa is gegroeid, toen die van het Latijn is verkleind?