03/03/2016: : MAERL.-ATH.: RAPPORTUITREIKING EN OUDERAVOND – ONZE NOORDERBUREN NOEMEN DIE OOK WEL ‘TAFELTJESAVOND’.

Een ouderavond, waarop ouders – soms met hun zoon of dochter  – met de leerkracht, ook wel eens met de directeur,  rustig het resultaat en de attitude van die dochter of zoon komen bespreken, is een onmisbaar schooljaarmoment.

We waren er even en het was  bijzonder aangenaam er zoveel oud-leerlingen, nu vader of moeder van een leerling(e) van nu te ontmoeten.

P1330817-001

Uit een leuke tekst van een Nederlandse docent na een tafeltjesavond :

In de tijd dat ik honderdvijftig brugklassers per week door mijn lokaal zag schuiven (ik zou dit thans niet meer overleven) nam ik op tafeltjesavond een moeder voor mij in door de loftrompet te steken over haar zoon. Ze glom van genoegen. Pas na een minuut of zes kreeg ik in de gaten dat de Niels waar ik over sprak niet haar Niels was, maar één uit een andere klas. Mijn Niels was een rustige jongen, die muzikaal was en heel aardig kon zingen. ‘Wat grappig,’ zei ze, ‘hij heeft nooit iets met muziek gehad. En dat hij zo stil is verbaast me ook!’ Ik hakkelde nog even door, toen werd ik verlost door de bel. Ze bedankte me hartelijk. ‘Het was fijn eindelijk eens iets positiefs over Niels te horen!’ Een tevreden klant verliet de school. Een compliment werkt als een toverspreuk, ook als je er lukraak mee zwaait en alles een misverstand is, mist het zijn uitwerking niet. De volgende lessen deed Niels zijn uiterste best te voldoen aan het beeld dat ik zijn moeder geschetst had. Hij zong de longen uit zijn lijf”