Dertig jaar geleden (april 1991) had de derde GWP KA Blankenberge plaats. Zeven jaar eerder was Rudy Rydant, dir.RMS, de GWP-initiatiefnemer in het Blankenbergse Rijksonderwijs

Doordat in april 1991 – precies DERTIG jaar geleden –  de derde GWP van het KA/Maerlant-ath. plaatsvond – voor de 6des in Stavelot (Domaine Long Pré), voor de 5des in Malmedy (Domaine de Chôdes), gaat onze aandacht naar dat boeiende onderwijsfenomeen, dat Rudy Rydant, toen directeur RMS Blankenberge, in het Blankenbergse Rijksonderwijs in 1984 had geïntroduceerd.

Ik contacteerde hem in verband hiermee en hij schrijft:

Je raakt een gevoelige plek aan met mooie herinneringen en vooral leuke belevingen.
Ja, ik stond aan de wieg … het is een filosofie en een groeiproces geweest


R. Rydant was leraar aardrijkskunde-wetenschappen en raakte geïntroduceerd in een kamp van JEUGD EN WETENSCHP in Jalhay. Vijf jaar na elkaar was hij de eerste veertien dagen van de zomervakantie actief in zo’n kamp. Zijn interesse voor THEMATISCH werken was gewekt: thematisch benaderen van het milieu interessanter dan loutere vakbenadering

Hij schrijft verder:

Het laatste jaar in het wetenschappelijk centrum van Buzenol : de vijver als centraal gegeven, de ecologie van een vijver, bereken van inhoud, cartografie,  de ondergrond de geschiedenis, het economisch belang …. in wisselende groepen

Leerlingen van de RMS Blankenberge gingen in 1988 naar BUZENOL op GWP.

Nu leraar Nederlands Joost Coudeville was een van de leerlingen, burgemeester Daphne Dumery ook.

R. Rydant schrijft ook over zijn ervaringen met sneeuwklassen:

Ik vond het maar niets om in Ramsau een les aardrijkskunde te geven over kustvormen, conform het programma, terwijl er in de bergen zoveel te zien, te ondervinden en te beleven viel en had er ook moeite mee dat thuisblijvers verweesd achterbleven.

En over bosklassen:

Een project gericht op het lokale milieu .  Het doel, (Leren in vrijheid Carl Rodgers uitgave de Toorts), de leerlingen in een situatie zetten dat ze observeren, zelf een uitdaging kiezen en op onderzoek gaan in groep om daarover verslag uit te brengen.

En dan de GWP’s, eerst lager secundair, dan ook hoger:

Het is dan ook normaal dat ik in RMS Blankenberge dit verder wou propageren wat niet altijd eenvoudig is en was.
Terloops David Dehenauw heeft tijdens een GWP met de “RMS’, in het wetenschappelijk centrum van Sivry,  zijn passie voor meteorologie opgedaan door het ganse domein vakkundig onder water te zetten, waarschijnlijk om na te gaan of dit een invloed had op de temperatuur?

In 1984 was het dat David Dehenauw zijn eerste GWP meemaakte.In 1988 organiseerde het KA Blankenberge voor het eerst een GWP…in Hastière, Domaine du Bonsoy.D. Dehenauw was erbij. Hij was toen leerling in de 6des. Aardrijkskundeleraar Willy Praet, die docent was in de RNS (eerst Blankenberge, dan Brugge) was vertrouwd met het GWP-fenomeen en Jaak Coudeville  had op aanraden van Rudy Rydant een GWP voor leraren meegemaakt in Viroinval om de ‘GWP’ te leren kennen. Zij maakten de atheneumleerkrachten enthousiast.

1991 vertrek naar Stavelot en Malmedy
GWP-leerkrachten 1991
Els Gitsels, Heike Tress, Marleen De Soete, Dominique De Clercq GWP 1991
GWP 1991 : Kris Deneire en Joost Coudeville in Duitstalig België…bij de AMBLEVE