Iedereen genoot van sportactiviteiten in het fijnkorrelige Blankenbergse zandstrand, in die kleurennuancenrijke grijze Noordzee en bij het mountainbiken
Toen die eerste pier er kwam, in 1894, een gietijzeren zeewandelbrug in art nouveaustijl, sprak men van een pleasure pier. Het was de eerste aan de Atlantische kust. In Engeland waren er al heel wat. Na Blankenberge volgde nog Scheveningen (1901) (die Scheveningse van nu is van 1961 na vernieling ervan in WO II)
In 1914 stak de Duitse legerafdeling de Pier in brand: het zou een landingshoofd voor Britse soldaten kunnen zijn Het skelet ontsierde het oostelijke deel van de Zeedijk. Jules Soete ontwierp een nieuwe Pier, een betonnen, gelijkend op de vorige, maar door het materiaal alleen al de grilligheid van de art nouveau missend.
Zoals voor de oorlog was de Pier alleen tegen betaling toegankelijk, en dus niet te betreden door de gewone Blankenbergenaar. Met een toeristisch treintje kon men naar het paviljoen, waar tal van attracties waren, roulettes, biljarts, tafelvoetbal enz.