PROCLAMATIE MAERL.-ATH. 2020 OP HET SPORTVELD: LERARESSEN HIELDEN EEN TOESPRAAK: K. MUSEEUW, MAGALI HAWKINS EN ASTRID VAN KEER…VOOR BSO… de tekst van haar toespraak is hier toegevoegd.

????????????????????????????????????
????????????????????????????????????

Leerlingen van onze afdeling BSO harde sector met ateliers  in De Haan  en onze zachte sector hier op het domein met als thuishaven Vlaamse straat , zijn niet zomaar leerlingen.

Wij hebben hen zien groeien van jongens naar degelijke ‘stielmannen’ en ‘zorgende jonge dames’ beide zogenaamde knelpuntberoepen maar nu beter omschreven als essentiële beroepen want wat zouden we zijn zonder jullie !? We zagen jullie  ook groeien als mens.

Soms zijn dat wel eens speciallekes … zegt men …

Terwijl ze op sportdag in de problemen kwamen door met z’n allen lekker lui in een net te gaan hangen, maar daardoor doorzakten en in het water vielen, hebben ze toch ook veel geleerd van elkaar…. 1 klasgroep / 1 team …

Elk met hun talenten!

Sorry dames, … Niemand van de meisjes kan zo goed poetsen als Khao… Tijdens de fondsenwerving van een PAV-project in het jeugdhuis ‘de leute’ wou hij ( terecht , en om kosten te besparen ) geen opkuis betalen en poetste dan maar zelf … om 4u. s ‘ nachts … samen met de andere jongens als  de beste …

Ook op andere momenten buiten de schooluren beleefden we samen momenten van ondernemingszin op school … vaak met een lief van de ene of andere als extra ondersteuning …

Hoewel jongens en meisjes dit schooljaar mooi in traditionele rolpatronen een voorbereiding op de arbeidsmarkt kregen, werkten wij met jullie ook roldoorbrekend. Tijdens het project ‘Kom maar eten’ leerden we elkaar, jongens en meisjes, kennen in het samen zorgen voor anderen …. Plotseling werden de  jongens ( nu in het zevende , toen in het vijfde ) ook keukenprinsen.  Mooi dat sommige leerlingen dat engagement voor zorgvragers ook meenamen in de zomer. Als souvenir hiervan bestaat een heuse film en een plaats in de harten van de zorgvragers. Ondergedompeld in de magie van toen zijn we ook echt in Leuven op het productiehuis Hungaria van Jeroen Meus  ontvangen.

Onze leerlingen leerden nog meer roldoorbrekend werken. Celine ging bv. dit schooljaar vloeren leggen in het bedrijf waar haar/ een  vriend werkt voor Youca  … Ook in de aanloop naar actiondag voor Youca was er  veel gezeur van de leraar, maar finaal  telkens  een uitzonderlijke dag werken voor het goede doel waarbij we de leerlingen ontmoetten in hun leefwereld … en telkens met de lovende woorden van hun bazen …

Ook leerden jullie de leefwereld van de jongeren kennen uit het Zuiden.

Jullie zijn de eerste leerlingen die 4 SODA+ jaren  kenden . Enkel leerlingen die stipt , ordevol en met discipline werken én een positieve attitude ontwikkelen konden daardoor leuke dagen in een pretpark of verwendag meemaken terwijl de anderen op school zaten. Vandaag krijgen 4 meisjes en 2 jongens een SODA+attest. Bravo !

Maar eigenlijk zijn al onze leerlingen echt klaar voor de arbeidsmarkt. Op onze leerlingen kan je immers rekenen.

Jullie kregen ook unieke kansen op school.

Enkele leerlingen gingen dit jaar zelfs naar London op Erasmusproject.

Jullie waren daarbij de enige  van de school. De rest zag het Erasmusproject in rook opgaan, net als jullie Krakau-inleefstage in het zevende. Uit jullie verhalen van GWP van vorig schooljaar naar Barcelona kon ik opmaken dat jullie niet alleen klasgenoten zijn, maar ook echte vrienden ! Jullie delen zelfs bikini’s met elkaar … met eigen ogen gezien op de allerlaatste lesdag … officieel lesmoment op een strandbar 😉 … het voordeel van een school aan de kust 😉 …

In plaats van 100 dagen , kregen jullie dit jaar een lockdown. Maar google classroom kende geen geheimen voor jullie en jullie hadden een voorsprong  op sommige  andere leerlingen  die dit nu met de coronaperiode ontdekten.

We zijn fier op jullie inzet !

 De jongens mochten van de overheid niet terug op stage en konden de tijd gebruiken om in de ateliers hun GIP af te werken …. dit schooljaar dus wel afgewerkt 😉 ….

De school stuurde als enige in de regio de leerlingen terug op zorgstage.Jullie hebben ook echt gevoeld dat dit leerkansen waren voor jullie. Het zijn jullie die het verschil maakten. En het loonde want ziehier jullie worden allen geproclameerd !

De GIP van de jongens mocht er zijn, ondanks vele verloren corona-weken. Meneer Jonckheere kwam na jullie verdediging in Blankenberge en zei: ‘jammer dat we dit jaar geen open deurdag hebben. De GIPs waren écht om te tonen aan de buitenwereld. Je had ze als het ware verkoopsklaar kunnen maken voor bv. een minionderneming … 😉 … dit keer was de bijzondere coronaperiode een geldig excuus.

Ook  voor de zachte sector werd het een speciaal  GIP – jaar :  een ware ontdekkingstocht … in het verleden. Helaas botsten we ook hier op de belemmeringen van coronamaatregelen . Geschiedenis is niet jullie sterkste vak, maar jullie leerden de Beatles kennen, ( was het nu Yoco Ono of Yono Oco ? ), … jullie leerden improviseren,flexibel zijn in stresssituaties …  jullie weken uit van het WZC naar onze eigen sportzaal…. Jullie bewezen, ondanks de corona-maatregelen, dat jullie klaar zijn om zowel met kinderen als met oudere zorgvragers te werken….

Niet enkel voor de Geintegreerde Proef groeven jullie in het collectief geheugen, maar in jullie weg om mensen te worden met het hart op de juiste plaats focusten we het tweede jaar op rij ook op herinneringseducatie : want net nu , in het heden , is het zeer belangrijk om aan te voelen wat het verleden betekende voor de mens … om vooruit te kunnen kijken en te leren uit fouten om net een beter mens te worden in de toekomst …

Persoonlijk vond ik het leuk om aan jullie les te geven omdat lesgeven aan jullie telkens ons als leraar ook een spiegel voorhoudt en wij niet alleen jullie iets bijbrengen maar jullie ook ons … onderwijs is een wisselwerking tussen leerling en leraar … en soms werd dit hoorbaar in de gangen van de Vlaamse straat met het nodige drama 😉 …

De Vlaamse straat … een plek die jullie misschien wel zullen missen want het was jullie thuis op ons schooldomein !

Hoewel jullie regelmatig al eens ‘studie’ kregen door een afwezige lerares “ , moesten jullie niet telkens in de studie plaatsnemen. Bijna altijd was er mama Vervaele of papa Flachet om jullie op te vangen. En ondanks het gemor op dat moment zijn de leerlingen hier dankbaar voor, want de Vlaamse Straat was mede daardoor hun tweede thuis.

Mede dankzij Youca en ons ( nu digitaal ) portfolioproject  / Op eigen benen / waarbij stage een belangrijke rol speelt hebben jullie nu een betere kijk op jullie competenties. Jullie zijn extra voorbereid op de arbeidsmarkt of verdere studies.

Proficiat !