
De leerlingen uit 3des en 4des (ASO en TSO) schreven een gedicht gebaseerd op een feit uit het jaar 2017 (de gedichten refereren alle aan thema’s uit TERUGBLIK 2017)
In alle andere klassen werden ook poëzieacties ondernomen. Lerares Nederlands 1ste gr. Sibylle Decuyper schrijft me:
Vandaag toonde ik in de klas het filmpje waarin Hilde Crevits een gedicht voorleest over de liefde.
In 1A bespreken we inhoudelijk en vormelijk het gedicht Het theater van Remco Campert. Daarna schrijven en voeren de leerlingen zelf een scène uit een toneelstuk op. In 2A geef ik de luister- en kijktaak :
IK GA, WANT ANDERS BLIJF IK
In IK GA, WANT ANDERS BLIJF IK volgen we Jos Vermeulen, vuilnisman bij de Rotterdamse stadsreiniging, op het moment dat hij in aanraking komt met de voor hem tot op dat moment onbekende wereld van de poëzie. In Rotterdam is alle rijdend materieel van het vuilophaalbedrijf voorzien van een dichtregel. Jos onderschat aanvankelijk het verzoek van de directie om daar een bijdrage aan te leveren, maar komt er gaandeweg toch achter wat dat is: een goede dichtregel. Hij probeert het eerst zelf, gaat dan op zoek in bundels en spreekt uiteindelijk met één van de dichters die al eerder via Poetry International teksten hebben aangeleverd voor achterop de vuilniswagen. Intussen begint het werk als vuilnisman steeds minder te bevallen, maar een nieuwe ambitie komt in zicht: poepzuigerbestuurder.
Daarnaast bespreek ik in 2A inhoudelijk en vormelijk het gedicht Het theater van Tom Lanoye. Een gedicht met veel verwijzingen naar klassieke verhalen. De leerlingen krijgen een zoekopdracht over het verhaal van Oedipus.
Als creatieve opdracht kiezen ze een gedicht bij hun favoriete serie.